fbpx

Prijsaanpassing

Gedurende de laatste vijf jaar is de prijs van onze Berloumi nog nooit gestegen. Dat is omdat we gedurende die vijf jaar alsmaar economischer en ecologischer zijn gaan produceren. Maar daar komt nu verandering in!

Sinds enkele maanden zijn onze variabele kosten (directe productiekosten) heel sterk gestegen:

Melkprijs: +++

Onze boeren krijgen een eerlijke prijs voor hun melk. Meer nog, ze bepalen zelf hun prijs. (al moeten ze daar ook niet in overdrijven). Vijf jaar geleden betaalden we 0,37 euro voor een liter melk. De melkprijs was toen op zijn dieptepunt. Nu betalen we 0,52 euro voor een liter melk. De melkprijs staat nu waarschijnlijk op een hoogtepunt. Niet dat de boer daar nu plots veel meer aan over houdt. Zijn voederkosten zijn immers ook sterk gestegen.

De kosten voor onze melk bedragen nu 35% van onze gemiddelde verkoopprijs terwijl dit ooit 29% was. Niet dat we opnieuw naar die 29% willen maar het is belangrijk om deze marge te bewaken.

Transportkosten: +

Omdat we steeds meer per levering kunnen afzetten en onze paletten optimaler kunnen vullen zijn onze transportkosten nagenoeg dezelfde gebleven. We moeten met andere woorden onze eigen gestegen transportkosten nog niet doorrekenen. Veel blijven bestellen is dus de boodschap. Kijk ook eens naar onze andere producten zoals ricotta en labneh als je die nog niet gebruikt.

Energie & water: ++

De gasfactuur stijgt bij iedereen maar bij ons stijgt ze het meeste. In tegenstelling tot traditionele kazen hebben bijna al onze producten een productiestap waarbij ze sterk moeten worden verhit.

Verpakkingskosten: ++

Wist je dat onze verpakkingskosten 5% van onze omzet bedragen. En dat blijft maar stijgen. Ook al kopen we ondertussen in grotere volumes aan.

Personeel:

Ten opzichte van de omzet zijn onze personeelskosten, ondanks de indexsprong, in licht dalende lijn. We werken alsmaar efficiënter omdat we grotere productiedagen maken met minder opstart- en reinigingswerk. Lees: of we nu van 500l melk labneh moeten maken of van 1000l dat kost ons maar een beetje meer werk.

Omdat er voorlopig geen beurzen en winkeldegustaties kunnen doorgaan hebben we nauwelijks personeel moeten inzetten voor marketingactiviteiten. Het zijn dus vooral jullie, onze klanten, die mee voor de marketing zorgen. Bedankt!

Het is onze bedoeling om onze producten kwalitatief, betaalbaar en vlot verkrijgbaar te maken. Dat is de reden dat we willen groeien en blijven investeren.

Voor vragen mag je ons steeds contacteren.

Groeten en bedankt voor de samenwerking.

David & Team Zuivelarij